torsdag 4 oktober 2012

Den ovillige fundamentalisten

Jaha, nu har vi i klassen läst "Den ovillige fundamentalisten" av den pakistanske författaren Mohsin Hamid. En perspektivgivande roman från år 2007 som handlar om ursprung, tillhörighet och lojalitet.

Jag gillade boken, den var lite skum men bra. Jag trodde att den skulle vara en sån där typisk seg skoltvångsläsning, men den förvånade mig när jag väl kom in i den. Något mönster som jag gillade var språket, han använde väldigt mycket artighetsfraser och hövligheter när han talade i nutid, men när han berättade historien om sitt liv i Amerika var han mycket mer rakt på sak. Det var jättesmart att skriva så av författaren för man märkte direkt när han bytte tempus, vilket kan vara lite förvirrade ibland. *tummen upp* :) Det var också väldigt originellt att skriva på det viset, med språkskillnader och att han även berättade allt som hände i nutid, inte bara det som var i dåtid som t.ex. "Se där kommer vår trogne servitör och nu undrar han vad vi önskar att dricka i kväll" i stället för att beskriva det i texten bara. Han babblade på oavbrutet genom hela boken men det var ändå bra på något sätt.

Något som jag tyckte var jättecoolt var namnen och betydelserna, Johan i klassen upptäckte att det fanns som ett mönster, en undermening med namnen. De beskrev karaktärernas personligheter och betydelser eller roll i berättelsen, t.ex. Changez för förändring, Jim betyder beskyddare och Erica som i America, det han älskade men som inte riktigt var rätt för honom. Namnet Erica betyder annars enväldig härskare, hon styrde liksom över honom och deras förhållande och han fick vänta lydigt tills hon valde att kontakta honom nästa gång.

Aaa, cool bok det där och inte speciellt tjock heller, definitivt läsvärd säger jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar